( Dünya Emekçi Kadınlar Günü Özel Milongası )

“ 8 Mart 1857 tarihinde ABD’nin New York kentinde 40.000 dokuma işçisi daha iyi çalışma koşulları istemiyle bir tekstil fabrikasında greve başladı. Ancak polisin işçilere saldırması ve işçilerin fabrikaya kilitlenmesi, arkasından da çıkan yangında işçilerin fabrika önünde kurulan barikatlardan kaçamaması sonucunda 120 kadın işçi can verdi. İşçilerin cenaze törenine 10.000’i aşkın kişi katıldı.

26-27 Ağustos 1910 tarihinde Danimarka’nın Kopenhag kentinde 2. Enternasyonale bağlı kadınlar toplantısında (Uluslararası Sosyalist Kadınlar Konferansı) Almanya Sosyal Demokrat Partisi önderlerinden Clara Zetkin, 8 Mart 1857 tarihindeki tekstil fabrikası yangınında ölen kadın işçiler anısına 8 Mart’ın “Internationaler Frauentag” (International Women’s Day – Dünya Kadınlar Günü) olarak anılması önerisini getirdi ve öneri oybirliğiyle kabul edildi.

İlk yıllarda belli bir tarih saptanmamıştı fakat her zaman ilkbaharda anılıyordu. Tarihin 8 Mart olarak saptanışı 1917 Bolşevik Devrimi’nin önderi ve Sovyetler Birliği’nin kurucusu Lenin’in önerisiyle 1921’de Moskova’da gerçekleştirilen 3. Uluslararası Kadınlar Konferansı’nda (3. Enternasyonal Komünist Partiler Toplantısı) gerçekleşti. Adı da “Dünya Emekçi Kadınlar Günü” olarak belirlendi. Birinci ve İkinci Dünya Savaşı yılları arasında sosyalizmin yayılmasından çekinen bazı ülkelerde anılması yasaklanan Dünya Kadınlar Günü, 1960’lı yılların sonunda Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleşen çeşitli gösterilerde anılmaya başlanmasıyla Batı Bloku ülkelerinde daha güçlü bir şekilde gündeme geldi. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, 16 Aralık 1977 tarihinde 8 Mart’ın “Dünya Kadınlar Günü” olarak anılmasını kabul etti.

Türkiye’de 1921 tarihinde 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü olarak kutlanmaya başlandı. 1980 darbesi döneminde dört yıl kutlama yapılmadı. 1984’ten itibaren her geçen gün daha da geniş kitlelerle kutlanmaya devam ediliyor.” (Wikipedia – çeviri haber Sözcü)

Kadın Vokalistlerden oluşan bir Milonga hazırlamanın zor olduğunu itiraf etmemiz gerekiyor. Tango kıtalararası büyük göçlerle Arjantin’e ulaşan farklı kültürlerden gelen insanlar tarafından oluşturulmuş, içinde edebiyatı, müziği ve dansı barındıran kompozit bir sanat alanıdır. “Göç” eden nüfusun ise çoğu erkektir, Tangonun belki de bu kadar erkek baskın görünüm çizmesi, “Maço dansı” olarak anılması bu yüzden, müziklerini icra eden kitlenin tamamına yakınının erkek olması da bu yüzden. Diğer taraftan Kadın Hakları konusunda Amerika’da ve Avrupa’da emekçi kadınların başlattıkları ve sürdürdükleri büyük mücadele ile Arjantin’de Tangonun gelişim süreçleri birbirine paralel gidiyor.

“Tango’nun Kadınları” ile “Tangoda Cinsiyet ve Roller” üzerine uzunca çalışıp öyle yazmak gerekiyor. Bu Caminito Milonga Fundamentals içeriğimizde ancak çalacağımız birkaç önemli isme yer verebilecek, müziklerinden örnekleri dinleyeceğiz.

Söz ve müziği Roberto Goyheneche’ye ait olan Rosita Quiroga’nın 1956’da kaydettiği “De Mi Barrio”
Francisco Canaro’nun bestesi “Se Dice de Mi”, sözleri Ivo Pelay’a ait. Tita Merello yorumluyor. 1954 tarihli Mercado de Abasto filminden.
Sebastian Piana’nın bestesi ve Homero Manzi’nin sözleri ile “Milonga Sentimental”i Mercedes Simone 1932’de yorumlamış.
Corina De La Rosa ve Rolo Valdivieri’nin 2016’daki performansları, Humberto Canaro’nun bestesi, Armando Tagini’nin sözleri ile “Gloria”yı 1952’de Donato Racciatti orkestrası çalıyor, vokalde Nina Miranda var.
Sözleri ve bestesi Eduardo Bianco ve Mario Melfi’ye ait olan Poema’yı Milonguera Romantica çalıyor, Marisol Martinez söylüyor.
Carla Pugliese’nin Ostinato yorumu. Annesi Beba Pugliese tarafından bestelenmişti. Ostinato (Obstinate/İnatçı) Beba’nın babası Osvaldo Pugliese’ye adadığı bestesi, 2009 tarihli Dinastia Pugliese (Pugliese Hanedanı) Albümünde yer alıyordu. Bu yorumda üç Pugliese buluşmuş gibi.

Gecemiz Libertad Lamarque’ın seslendirdiği Caminito ve Mercedes Simone’nin seslendirdiği La Cumparsita’sı ile açılacak ve Susana Rinaldi’nin seslendirdiği La Cumparsita ile kapanacak.

07/03/2020 tarihli Milongamızın Tanda ve Cortinalarının düzenli haline aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bugünkü Tandalarımız “Tangonun Kadınları” ve Cortinalarımız “Uluslararası Kadın Müzisyenler” olarak programlanmıştır. Dünya Emekçi Kadınlar Gününüz Kutlu Olsun! İyi dinlemeler!

SectionOrquestaVocalistYear / Period
Caminito Libertad Lamarque (1908-2000)Transition Era
La Cumparsita Mercedes Simone (1904-1990)Transition Era
Tango Tanda Azucena Maizani (1902-1970)Guardia Nueva
Tango TandaCiriaco OrtizRosita Quiroga (1896-1984)Guardia Nueva
Vals TandaFrancisco CanaroAda Falcon (1905-2002)Guardia Nueva
Tango TandaFrancisco CanaroNelly Omar (1911-2013)Golden Age
Tango TandaJuan D’ArienzoInstrumentalsGolden Age
Milonga TandaFrancisco CanaroTita Merello (1904-2002)Golden Age
Tango TandaEdgardo DonatoLita MoralesGolden Age
Tango TandaDonato RacciattiNina Miranda (1925-2012)Transition Era
Vals Tanda Mercedes Simone (1904-1990)Golden Age
Tango TandaAnibal TroiloInstrumentalsGolden Age
Tango TandaDonato RacciattiOlga Delgrossi (1932 – … )Transition Era
Milonga TandaLa ChicanaDolores SolaModern
Tango TandaBeba Pugliese (1936 -… )Monica SacchiModern
Tango TandaRomantica MilongueraMarisol MartinezModern
Vals Tanda Nelly Omar (1911-2013)Transition Era
Tango TandaCarlos Di SarliInstrumentalsTransition Era
Tango TandaOsvaldo PuglieseInstrumentalsGolden Age
La Cumparsita Susana Rinaldi (1935 – … )Modern

Caminito Art Spotify Profili için:

https://open.spotify.com/user/kxmbqgbx0zo0qk8ags5y6qj0r?si=Mn7km9vJTYq7ZIAPo56Agg

Kategoriler: Genel

0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir