Sevgili Tangoseverler,

Bu ay “Fundamentals” milongasında Osvaldo Pugliese (1905 -1995) ve beraber müzik yaptığı arkadaşlarına yer vermek istedik. Pugliese ilk müzik derslerini amatörce flüt çalan babasından aldı, sonrasında konservatuarda okudu. Her iki abisi de keman çalıyordu.

Soldan Sağa Gobbi, Franchini, Pugliese, Piazzolla, Maderna, De Angelis, Stamponi.

Pugliese genç yaşlarından itibaren Buenos Aires’in en ünlü tango orkestralarında çalmaya başladı ve akabinde kendi orkestrasını kurdu. Tango’nun efsane isimleri Roberto Firpo, Pedro Maffia, Pedro Laurenz ve Miguel Calo ile ve Buenos Aires’in ilk kadın Bandoneonisti Paquito Bernardo’nun grubunda çalıştı. Pedro Maffia orkestrasından Elvino Vardaro (Keman) ile ayrılıp kendi gruplarını kurdular ve çok sayıda performans yaptılar. Menejerliklerini ünlü söz yazarı Eduardo Moreno yaptı, solistleri ise Malena de Toledo idi. Pugliese’nin ilk ünlenen şarkısı Recuerdo’nun (1926) sözleri de Moreno tarafından yazılmıştır. İlk olarak da Julio de Caro orkestrası tarafından enstrümantal olarak yorumlanmıştır. De Caro tangonun sözlü olmasına, sözlerin ve vokalin ağırlık kazanmasına karşı çıkıyordu.

Pugliese, Alfredo Gobbi (Keman) ve Anibal Troilo (Bandoneon) ile 1929’da bir grup kurdu. Birlikte çalışmalarından maalesef geriye hiçbir kayıt kalmamıştır. Pedro Maffia gibi Julio De Caro’dan ayrılarak kendi orkestrasını kuran Pedro Laurenz ile çalıştı. Bu orkestradayken kendisi gibi piyanist ve besteci olacak kızı Beba (1936-….) dünyaya geldi ve henüz yaptığı bir bestesine “La Beba” adını verdi. Beba Pugliese’nin kızı Carla Pugliese de (1977-… ) aile geleneğini devam ettirdi ve önemli bir piyanist ve besteci oldu. Osvaldo Pugliese’nin daha sonra çalıştığı Miguel Calo da De Caro akımından gelmektedir. Pugliese’nin De Caro stilinden bu kadar etkilenmiş olması ve kompozisyonlarını dansçıların çok sevdiği melodik ve armonik zenginlik ile geliştirmesinin sebebi bu orkestralarla çalışmış olmasıdır. De Caro Troilo ve Piazzolla için olduğu gibi Pugliese’nin de adına daha sonra bir beste yapacaktır.

Pugliese’nin kızı için bestelediği “La Beba”nın (1936) Pedro Laurenz orkestrası yorumu (1946)

1939’da Cafe Nacional’de kooperatif olarak kurduğu grubu ile çalmaya başladılar, kafe daha sonra kendi tarzının ve komünist görüşlerinin takipçilerine hitap eden, Buenos Aires’in en popüler radyosu haline gelen “Radio El Mundo” ya dönüşür. 

Tanturi, Pugliese, D’Agostino, Troilo

2. Dünya Savaşı sırasında Hitler’in kitlelere ulaşmak için kayıt teknolojisini geliştirmesi ve bu yeni teknolojinin de gizlice Amerika’ya kaçırılıp hızlı bir şekilde dünyada adapte edilmesi ile stüdyolar daha aktif çalışmaya, müzikler de dinleyicilere daha kaliteli bir şekilde ulaşmaya başlar.

Pugliese 1943 yılından itibaren kendi popüler orkestrasını kurdu ve stüdyo kayıtlarını da yapmaya başladı. 1946 yılında orkestrası ile birlikte La Yumba’yı çaldı, ancak 1952 yılında aynı müzisyenlerle yeniden yorumladılar ve bu yeni yorumun başarısı ile birlikte D’Arienzo’nun başlattığı “Golden Age” den Nuevo Tango’ya geçiş döneminin önü açıldı. La Yumba fabrikada metalin çıkardığı sesi çağrıştırmaktadır, isim de buradan geliyor, müzikal motif de. İlk kaydın ikinciden düzenleme olarak çok farkı olmamakla beraber kayıt teknolojisi sayesinde ses çok daha güçlü bir şekilde dinleyiciye ulaşır ve etkisi müzikal devrim niteliğindedir.

Tangodaki dramatik iniş çıkışlar ve aynı zamanda çok daha güçlü vurgu eş zamanlı olarak devam ediyordu. Pugliese hiçbir zaman danstan kopmadı. Dansçılar için yürüyüş ritminin her zaman içinde yer aldığı Tango müziğine sadık kaldı. Buna rağmen 1965 yılında Tango’yu öldürdüğü söylenen Astor Piazzola’nın “Verano Porteno”sunu kayıt altına alarak herkesi şaşırtmayı da başardı.

Pugliese’nin birlikte çalıştığı vokalistler arasında Alberto Lago, Jorge Rubino, Ernesto Fama, Roberto Chanel, Alberto Moran, Jorge Vidal, Jorge Maciel, Miguel Montero, Carlos Guido, Alfredo Belusi ve Abel Cordoba bulunmaktadır.

Alberto Moran, Osvaldo Pugliese, Roberto Chanel

Pugliese 1940’larda çağının ötesinde besteler yapmıştır. Bu besteler arasında, daha önce bahsettiğimiz “La Yumba”, Pugliese orkestrası ile birlikte anılan en karakteristik parça olarak kabul görmüştür. “Negracha” ve “Malandraca” ise Horacio Salgan ve Astor Piazzola’dan çok daha önce güçlü senkoplar ve counterpoint kullanarak aslında onların da önünü açtığını göstermektedir.   “Recuerdo, La Beba, Adios Bardi, Recien, Barro, Una vez ve El encopao” Pugliese’nin besteleyip yorumladığı önemli diğer parçalardır.

Pugliese komünist görüşlerinden dolayı sıklıkla iktidarın tehditleri ve baskıları ile karşı karşıya kalmıştır. Yıllarca hapishanede yatmış, orkestrasının 10 yıl boyunca da kayıt yapması, çok daha uzun yıllar boyunca da radyo yayınlarına çıkması yasaklanmıştır. Orkestrasında beraber çalıştığı müzisyenlere diğer birçok şef gibi patronluk etmemiş, tüm geliri herkesin katkı miktarına göre paylaştırmıştır.

Pugliese Decarean (De Caro ekolünden) olarak kabul edilir. Performansları sırasında da her müzisyenin kendi partisyonlarında geniş özgürlük alanı bırakıp bireysel olarak kendi bireysel yorumlarını katmalarını sağlamıştır. Bu nedenle de farklı enstrümanların eş zamanlı, çok sesli ve armonik açıdan zengin müzik yapmalarını sağlamış, Barok dönemi müziğinde olduğu gibi birbirine paralel giden melodileri aynı kompozisyonda uyumlu bir şekilde buluşturmayı başarmıştır. Pugliese, müziklerinde dramatik etkiyi arttıran Rubato ve Arrastre tekniklerini de başarı ile kullanmıştır. Rubato özellikle Romantik dönemde Chopin ile bilinen melodinin, ritmin yavaşlatılıp hızlandırılması, duygu ile beraber dalgalanmasıdır. Arrastre ise ritmin vurgusundan kısa süre önce yavaşça sesi sürükleyerek arttırmak ve vuruşla beraber maksimuma çıkarmaktır.

Osvaldo Pugliese, ekolünden geldiği Julio De Caro ile birlikte onun şarkılarını yorumladığı albümün kapağındaki resimleri.

Osvaldo Pugliese’nin kızı Beba Pugliese (1936-… ) klasik piyano ile başladığı müzik kariyerine Tango ile devam etti ve kendi orkestrasını kurdu. Babası için yaptığı beste Ostinato’yu (İtalyanca-inatçı) 2007’de kaydettiği Dinastia Pugliese (Pugliese hanedanlığı) albümünde yayınladı.

Pugliese’nin vefatından sonra onun tarzında tango çalmayı sürdüren grupların başında Color Tango gelir. Grubun kurucusu Roberto Alvarez de Pugliese’nin orkestrasında uzun yıllar bandoneon çalmıştı.

Pugliese ile ilgili daha önce yazdığım üç yazıya aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.

14/09/2019 tarihli Milonganın Tanda ve Cortinalarının düzenli haline aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bugünkü Tandalarımız “Pugliese ve Arkadaşları” ve Cortinalarımız “Devrim ve Protest şarkıları” olarak programlanmıştır. İyi dinlemeler!

https://open.spotify.com/playlist/7Ejv0ZbFDEWzKkQPikoOqQ?si=f3BLlMP1SvakGA069HRsLQ

Tanda OrquestaVocalistYear
CaminitoTJuan MaglioInstrumental1927
La CumparsitaTPedro Maffia – Pedro LaurenzInstrumental1926
1TJulio De CaroInstrumental1926 – 1928
2TPedro MaffiaInstrumental1929 – 1930
3VRoberto FirpoInstrumental1935 – 1937
4TPedro LaurenzJuan Carlos Casas1938 – 1940
5TAngel D’AgostinoAngel Vargas1940 – 1941
6MJulio De CaroLuis Diaz – Hector Farrel1938 – 1942
7TRicardo TanturiAlberto Castillo1941 – 1942
8TOsmar MadernaPedro Datila1946 – 1947
9VAlfredo De AngelisCarlos Dante & Julio Martel1944 – 1947
10TOsvaldo PuglieseInstrumental (All Composed by Julio De Caro)1943 – 1945
11TAlfredo GobbiInstrumental1947 – 1951
12MMiguel CalóRaul Beron1942 – 1944
13TAnibal TroiloInstrumental1942 – 1946
14TMiguel CalóRoberto Arrieta1947 – 1948
15VOsvaldo PuglieseAlberto Moran1948 – 1952
16TFrancini-PontierAlberto Podesta1946 – 1950
17TOsvaldo PuglieseInstrumental (All Composed by Osvaldo Pugliese)1948 – 1971
18MOsvaldo PuglieseJorge Vidal – Roberto Chanel1944 – 1950
19THoracio SalganInstrumental1950 – 1953
20TOsvaldo PuglieseRoberto Chanel1944 – 1946
21VMiguel CalóAlberto Podesta – Raul Iriarte1941 – 1946
22TColor TangoInstrumental2001
23TBeba PuglieseInstrumental2007
La CumparsitaTAnibal TroiloInstrumental1951

Caminito Art Spotify Profili için:

https://open.spotify.com/user/kxmbqgbx0zo0qk8ags5y6qj0r?si=Mn7km9vJTYq7ZIAPo56Agg

Kategoriler: Genel

0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir