1- PITCH

Sesin frekansa bağlı düzeyi.

  • Frekans birimi Hertz – saniyedeki dalga miktarı.

İnsan Sesi

Is it possible for someone to do all vocals (a soprano, an alto, tenor and bass singer)? - Quora

KEMAN

image of first position violin note locations on violin fingerboard and music staff

DOUBLE BASS

String Bass Online - Fingering Chart

BANDONEON

Writing for bandoneon - bandoneon.co.uk

 

2- DYNAMICS

Müzik notaları veya cümleleri arasındaki ses düzeyi ilişkisi – Dinamik “İlişkisel”dir.

DÖNEME GÖRE, STİLE GÖRE DEĞİŞİYOR, ANCAK TANGODA DİNAMİZM ORTALAMA OLARAK YÜKSEK.

ENSTRUMANLAR ARASINDA, ÖLÇÜ İÇİNDE, CÜMLE İÇİNDE VE BÖLÜMLER ARASINDAKİ İLİŞKİLERE GÖRE DEĞERLENDİRİLİYOR.

Scale of dynamic markings

Name

Letters

Level

fortissimissimo

fff

very very loud

fortissimo

ff

very loud

forte

f

loud

mezzo-forte

mf

average

mezzo-piano

mp

piano

p

quiet

pianissimo

pp

very quiet

pianissimissimo

ppp

very very quiet

 

3- TEMPO

  • MÜZİĞİN HIZI

  • BPM – BEAT PER MINUTE – DAKİKADAKİ VURUŞ SAYISI

 

BPM 110 – ANDANTE MODERATO

BPM 140 ALLEGRO

BPM 128 ALLEGRO MODERATO

BPM 120 ALLEGRETTO – HAFİF HIZLI

4- DURATION / SÜRE

  • BİR NOTANIN, BİR CÜMLENİN CÜMLENİN VEYA TÜM PARÇANIN NE KADAR SÜRDÜĞÜ

  • TANGODA 2,5 İLE 3 DAKİKA CİVARINDA GENELLİKLE – DANS EDİLEBİLİR SÜRE OLMASI, DÖNEMSEL HIZLI VE YAVAŞ ÖZLLİKLERİ OLMASI, YAPISININ/FORMUNUN İSE YERLEŞİK OLMASINDAN KAYNAKLANIYOR.

 

5- TIMBRE / TINI

  • MÜZİKAL SESİN TON RENGİ, TON KALİTESİ.

  • TANGONUN ENSTRUMANLARI VE TINILARI

  • A- BANDONEON

  • B- PİYANO

  • C- KEMAN

  • D- KONTRBAS

YAYLILAR AİLESİNDEN BİR ORKESTRA

HEPSİNİN TOPLAMI – ÇELLO DA VAR

LA JUAN D’ARIENZO ORKESTRASI

6- FORM

MÜZİKAL BÖLÜMLERİN SIRALAMASI

TANGODA TİPİK OLARAK

A – B – A – B – A

veya

A – B – A – B – C

NOT 1:

KİMİ ZAMAN VARYASYONLAR ARTABİLİR, ÇEŞİTLENEBİLİR VE PARÇA UZAYABİLİR.

ÖRNEK CANARO – POEMA

A – B – A – A – B – A – A

NOT 2:

BİZLER 1 VE 3 LERDE YÜRÜYORUZ BU NEDENLE VURUŞLARI ADIMLARA GÖRE SAYARSAK, ÖLÇÜ VURUŞLARINI İKİYE BÖLMÜŞ OLURUZ.

YANİ MÜZİKAL OLARAK TİPİK TANGO FORMUNDA 320 VURUŞ OLSA DA SENKOPLARA VE DOUBLELARA GÖRE ADIM ATMADIĞIMIZ TAKDİRDE 160 DÜZENLİ ADIM VAR.

 

CANARO – MIMOSA VE DI SARLI BAHIA BLANCA ÖRNEĞKLERİ

– A-B-A-B-A

MURAT ERDEMSEL’İN ANLATIMI ÜZERİNDEN GİDECEĞİ, KENDİSİNE ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUZ.

Samstagskurse Tango Argentino mit Murat Erdemsel - 11 und 12.30 Uhr

ERDEMSEL’İN BURADA KONUYU SADELEŞTİRMEK İÇİN ELEDİĞİ KONULAR

1- ENSTRÜMANLAR ARASI DİYALOG – KONUŞMA – ORKESTRASYON

2- MELODİ İÇİNDEKİ DİNAMİK.

3- ARMONİ

DI SARLI – CARA SUCIA

  • A – B – A – B – C

CANARO – POEMA

A – B – A – A – B – A – A

7- RİTİM

Sesin düzenli biçimlerde, düzenli aralıklarla tekrar etmesi.

TANGODA 3 TEMEL RİTİM DÜZENİ VAR

A- MARCATO

B- SINCOPA

C- 3+3+2

D- HABANERA

E- LA YUMBA

Marcato ve Senkop örneği – D’Arienzo 1943 La Cumparsita

1935 ÖNCESİ TANGODA 1 ve 3 baskın, 2 ve 4 daha düşük enerjili.

1926 DE CARO – RECUERDO

1941 LOMUTO – RECUERDO

1944 PUGLIESE – RECUERDO

3+3+2 / Piazzolla çok kullanıyor

HABANERA

 

LA YUMBA

  • 35 ÖNCESİ OLAN 1-3 VURGUSUNA DÖNÜŞ

  • ARRASTRE / SÜRÜKLEME

https://www.prohibitionbigband.co.nz/dance-argentine-tango-more-musically/rhythms-tango/

https://www.tangology101.com/main.cfm/title/The-Structure-of-Argentine-Tango%3Cbr%3EPart-2:-Rhythm,-Melody-and-Phrases/id/983

https://www.adamtully.com/single-post/2017/05/01/rhythms-or-genres-in-tango

3-3-2 Rhythms in Tango

8- MELODİ

Müzikal seslerin lineer sıralı ve anlamlı bir biçimde yan yana gelmesi, bütünleşmesi. Tümcelerden (cümleciklerden) oluşabilir, ritim ve motiflerden oluşur. Kompozisyon içinde tekrar edebilir.

  • Motif

  • Phrase

  • Ses, Sus, Ölçü, Tümce, Cümle, Paragraf

 

9- ARMONİ

  • TİPİK TANGO / MODERN ÖNCESİ, EN ÇOK GOLDEN AGE ÜZERİNDEN GİDİYORUZ
  • CONSONANT / UYUMLU SESLERİ KULLANIR, Sesler arasında daha kararlı ilişkiler vardır.

  • VOICING EN BASİT HALİ İLE İNSAN SESİNE YAKIN TONLARDA YAPILIR, BU ŞEKİLDE VOKALİ OLMAYAN PARÇALARDA DAHİ SESLİ OLARAK (HIMLAMA, ISLIK) EŞLİK ETMEK KOLAY OLUR, ENSTRÜMANTAL PARÇALARA SÖZ YAZIP YERLEŞTİRMEK VE YENİDEN YORUMLAMAK KOLAY OLUR.

  • 5-1 KADANSI İLE GÜÇLÜ VE NET BİTİRİR

  • DİATONİK AKORLAR KULLANIR

  • MAJÖR VEYA MİNÖR AKOR ÜZERİNDEN HAREKET EDER. TONAL ARMONİ KULLANIR. MODAL ARMONİ GEÇ DÖNEMLERDE, ASTOR PIAZZOLLA İLE BAŞLAR.

 

  • MODAL ARMONİ KULLANMAZ, MODÜLASYON YAPACAKSA DA BASİT MAJÖR VE MİNÖR ARASINDA GİDİŞ GELİŞ YAPAR, KULAĞI ZORLAMAZ. Modülasyon – ton merkezini değiştirmeye örnek. Bir basit bir de karmaşık örnek…

  • YATAYDA (MELODİDE) DİNAMİZMİ ARTIRMAK İÇİN KONTRAST YARATIR, UZAK ARALIKLARA ATLAYIP KROMATİK SESLERLE YUMUŞAK İNİŞ ÇIKIŞ YAPAR, AMA JAZZ’A KAÇACAK KADAR DÜZENDEN UZAKLAŞMAZ. (Yenilikçiler ve Nuevocuların ilerleyen dönemlerde yaptıklarını saymıyoruz. Golden Age için konuşuyoruz.)

Kromatik iniş çıkış örneği – Romantik Dönem Chopin etkisi

 

  • GEÇİŞ NOTALARI İLE BÖLÜMLERİ BİRBİRİNE YUMUŞAKİ UYUMLU, AKICI BİÇİMDE BAĞLAR

  • KONTRPUAN, CANON, FÜG GİBİ İLERİ ARMONİK ÇALIŞMALAR İLERİ DÖNEMDE TANGOYA GİRMİŞTİR, AMA TİPİK GECELERİMİZDE BU MÜZİKLERİ ÇALMIYORUZ.

 

10- TEXTURE – DOKU

TÜM ELEMENTLERİN TOPLAMI – TANGONUN DOKUSU

1- PITCH – SES

2- DİNAMİK

3- TEMPO

4- SÜRE

5- TINI

6- FORM

7- RİTİM

8- MELODİ

9- ARMONİ